8 دسامبر 2021 - بر اساس اطلس جدید دیابت که توسط فدراسیون بین المللی دیابت منتشر شده است، در حال حاضر از هر 10 بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر مبتلا به دیابت است و انتظار می رود این تعداد در دهه های آینده افزایش یابد.این افزایش در دیابت نوع 1 در بزرگسالی و در جوانان مبتلا به دیابت نوع 2 ، بیشتر بوده است.ویرایش دهم اطلس دیابتIDF ، دوشنبه به صورت آنلاین منتشر شد.

پرفسور دایانا ماگلیانو، رئیس مشترک نویسندگان اطلس، می گوید که نیمی از افرادی که دیابت دارند، یا حدود 240 میلیون بزرگسال، تشخیص داده نشده اند و 319 میلیون نفر دیگر دارای نوعی پیش دیابت هستند. بیش از 75 درصد از کل بزرگسالان مبتلا به دیابت اکنون در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط ​​زندگی می کنند. گزارش شده است که حدود 6.7 میلیون مرگ در سال 2021 احتمالا با دیابت مرتبط می باشد.

پرفسور ماگلیانو می‌گوید: همچنین تعداد افراد مبتلا به پیش دیابت، کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 و بارداری‌های مبتلا به دیابت، بیشتر شده است.

ماگلیانو، که همچنین رئیس دیابت و سلامت جمعیت در مؤسسه قلب و دیابت بیکر در استرالیا است، می‌گوید: نیاز شدیدی به استراتژی‌ها و سیاست‌های مداخله‌ای مؤثر برای جلوگیری از افزایش تعداد مبتلایان به دیابت در سراسر جهان وجود دارد.

افزایش مرگ و میر در میان افراد زیر 60 سال

دکتر البرت اس. هوانگ، استاد پزشکی و علوم بهداشت عمومی در دانشگاه شیکاگو، می گوید: یک سوم از 6.7 میلیون مرگ و میر ناشی از دیابت در سال 2021 مربوط به افراد کمتر از 60 سال بوده است. این نشان می دهد که نیاز بیشتری به برنامه های پیشگیری از دیابت در سراسر جهان وجود دارد.

دیابت و  COVID-19: افزایش خطر

دکتر  Gillian Booth، استاد بخش پزشکی در موسسه سیاست گذاری، مدیریت و ارزیابی سلامت در دانشگاه تورنتو، می گوید:کووید -19، خطر بیشتری را برای افراد مبتلا به دیابت به همراه دارد.قند خون بالا و هموگلوبین گلیکوزیله بالا-معیاری برای کنترل طولانی مدت قند خون در دیابت- می تواند برای پیش بینی پیامدهای شدید استفاده شود.

دکتر Booth می‌گوید: تحقیقات بیشتری برای درک تأثیر متقابل بین COVID-19 و دیابت و بهترین روش برای رسیدگی به بار نامتناسب COVID-19 در بین افراد مبتلا به دیابت مورد نیاز است.

تحقیقات بیشتری در مورد دیابت نوع 1 بزرگسالان مورد نیاز است

دکتر جسیکا هاردینگ، استادیار دانشگاه اموری در آتلانتا، همچنین به افزایش تعداد بزرگسالانی که به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند، اشاره کرده و می گوید: تشخیص دیابت نوع 1 در بزرگسالی به شدت افزایش یافته است.

مردم آفریقای شرقی در اریتره و پس از آن سوئد، ایرلند و فنلاند، کشورهایی بودند که بیشترین بروز دیابت نوع 1 را در بزرگسالان بالای 20 سال داشتند.

در حالی که کشورهای شمال اروپا - فنلاند، سوئد و نروژ - از نظر نرخ دیابت نوع 1 با شروع در کودکی (0-14 سال) و در بزرگسالی در میان کشورهای برتر جهان هستند، اریتره حتی در بین 10 کشور برتر برای دیابت نوع 1 در دوران کودکی قرار ندارد، که این موضوع را کمی مرموز می کند.

دکتر هاردینگ می‌گوید: نیاز مبرمی به بهبود کیفیت و کمیت اطلاعات در مورد دیابت نوع 1 در بزرگسالی، به‌ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​وجود دارد.

دیابت نوع 2 در جوانان: فراخوانی برای اطلاعات بهتر

همانطور که قبلا گزارش شده است، افزایش قابل توجهی در دیابت نوع 2 در جوانان وجود داشته است که بر نیاز بیشتر به آموزش و اقدامات پیشگیرانه تاکید دارد.

دکتر آندریا لوک، استادیار گروه پزشکی و درمانی در دانشگاه چینی هنگ کنگ، می گوید: شروع عوارض پیشرفته در پربارترین زمان زندگی تأثیر قابل توجهی بر افراد، جوامع و اقتصاد سلامت دارد.

جمعیت سیاه پوست در ایالات متحده، و همچنین جمعیت های بومی ایالات متحده و کانادا، همراه با برزیل و مکزیک، بیشترین تعداد دیابت نوع 2 را در جوانان گزارش کرده اند. کمترین نرخ در اروپا گزارش شده است.

چاقی دوران کودکی تنها عامل بروز دیابت نوع 2 نیست. دکتر لوک می گوید: موارد دیگر شامل سابقه خانوادگی، نابرابری ها، دسترسی به مراقبت های بهداشتی و اقدامات فرهنگی در ابتلای کودکان و جوانان به این بیماری نقش دارند.

او می‌گوید: در برخی از جمعیت‌ها که شیوع چاقی کم است، مانند مردم آسیای شرقی، میزان بروز دیابت نوع 2 بیشتری را در دوران جوانی، نسبت به جمعیت‌هایی بار بیشتر چاقی در دوران کودکی، گزارش کرده اند.

میزان دیابت نوع 2 به طور کلی در کودکان کوچکتر کم است اما در سنین بلوغ افزایش می یابد. این بیماری در جوانی بیشتر دختران را درگیر می کند تا پسران، اما میزان ابتلا به این بیماری در بزرگسالی در مردان بیش از زنان است. دکتر لوک می گوید: جوانان مبتلا به دیابت نوع 2 در نتیجه ی کنترل نکردن قند خون و عوارض ناشی از آن، مانند بیماری های قلبی و کلیوی در معرض خطر عوارض جانبی بیشتری هستند.

منبع:

https://www.webmd.com/diabetes/news/20211208/one-in-ten-diabetes